سئو وب سایت فروشگاهی

سئو وب سایت فروشگاهی

امروزه با گسترش روز افزون اینترنت و با پیدایش بیماری کرونا ، لزوم استفاده از وب سایتهای فروشگاهی دو چندان می نماید، همچنین سهولت در خرید، در دسترس بودن و قابلیت مقایسه اجناس از ویژگی هایی است که این فروشگاهها را برای مردم محبوب تر می نماید، از این رو در این مقاله سعی خواهیم داشت در مورد اهمیت سئو برای وب سایتهای فروشگاهی و فروشگاههای آنلاین مباحثی بیان کنیم .

با توجه به گسترش روزافزون خریدهای اینترنتی، سایت‌های فروشگاهی هم رو به افزایش هستند. اگر شما هم یک سایت فروشگاهی دارید برای اینکه مشتریان بیشتری را جذب کنید نیازمند بهره‌گیری از سئو سایت هستید. در این مطلب تمام آنچه برای بهبود سئو سایت فروشگاهی نیاز است، گفته می‌شود مانند پیدا کردن کلمات کلیدی، نوشتن محتوای مناسب برای وب‌سایت فروشگاهی، سئوی فنی و … ؛ بنابراین چنانچه یک سایت فروشگاهی دارید حتماً در ادامه مطلب همراه ما باشید تا تکنیک های سئو سایت فروشگاهی را فرابگیرید.

فهرست محتوا[^]

  • اهمیت سئو سایت فروشگاهی
  • یافتن بهترین کلمه کلیدی
    • دسته‌بندی محصولات در سایت‌های رقیب
    • استفاده از سایت ویکی پدیا
    • استفاده از ابزار SEMrush
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب
    • تعداد جستجو کلمه
    • کلمه کلیدی منطبق با محصول
    • کلمه کلیدی تجاری
    • سختی کلمه کلیدی
  • سئو صفحه محصول در سایت فروشگاهی
    • تگ عنوان (Title Tag)
    • ​​تگ توضیحات (Meta Description)
    • محتوای صفحات محصول و دسته‌بندی
    • کلمه کلیدی را در محتوا پخش کنید
    • کلمات کلیدی مترادف
    • آدرس صفحات
  • رابطه بین طول آدرس سایت با پوزیشن سایت در گوگل
    • لینک سازی داخلی
  • سئو تکنیکال سایت فروشگاهی
    • تعداد زیاد صفحات سایت
    • محتوا تکراری
    • محتوا کم و ضعیف صفحات
    • سرعت بارگزاری پایین
  • جمع بندی

اهمیت سئو سایت فروشگاهی

آمارها نشان می‌دهد که 44% از مردم در کل دنیا خرید خود را با جستجو در اینترنت و بررسی محصولات شروع می‌کنند. به این صورت که نام محصول موردنظر خود را در گوگل یا سایر موتورهای جستجو سرچ می‌کنند و وارد سایت‌های فروشگاهی می‌شوند به همین دلیل 37.5% از کل ترافیکی ورودی به وب‌سایت‌های فروشگاهی از طریق موتورهای جستجو است.

بنابراین فروشگاهی اینترنتی می‌تواند گزینه خوبی برای رسیدن به فروش مطلوب باشد؛ اما روش‌هایی برای موفقیت در این کار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

کلمات کلیدی سایت فروشگاهی

یافتن کلمات کلیدی مناسب و پرتکرار در بین کاربران، بخش مهمی از سئو وب‌سایت فروشگاهی است. کلمات کلیدی در سایت‌های فروشگاهی از این جهت اهمیت دارند که با دسته‌بندی محصولات مسیر رسیدن مشتریان به محصول موردنظرشان را هموارتر می‌کنند.

همچنین کلمات کلیدی تأثیر به سزایی روی سئوی فنی سایت شما دارند. محتوای نوشته شده در بلاگ سایت یا توضیحات محصول با استفاده از کلمات کلیدی می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سایت شما هدایت کند. به علاوه با استفاده از کلمات کلیدی معماری سایت و URL صفحات راحت‌تر و بهتر بهینه‌سازی می‌شوند.

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

یافتن بهترین کلمه کلیدی

Informational Keywords اصلاحی است که در یافتن کلمات کلیدی می‌تواند بسیار کار ساز باشد. این عبارت به معنای اطلاعاتی است که بهترین کلمه کلیدی را به ما معرفی می‌کند. مثلاً عبارت «چگونه به آسانی کاغذ دیواری اتاق را عوض کنیم؟» یک Informational Keywords است که می‌توان کلمه کلیدی تعویض آسان کاغذ دیواری را از آن استخراج کرد. البته در سایت‌های فروشگاهی باید برای سئو محصولات فروشگاه از این اطلاعات کلمه مرتبط با محصولات خود را استخراج کرد مانند خرید کاغذ دیواری.

روش‌های دیگری هم برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دسته‌بندی محصولات در سایت‌های رقیب

یافتن کلمه کلیدی با بررسی دسته‌بندی محصولات در سایت‌های فروشگاهی بزرگ مانند دیجی کالا، ایمالز، مدیسه و … یکی از کارآمدترین روش‌ها است. شما می‌توان وب‌سایت فروشگاهی هم راستا با زمینه کاری خود را انتخاب کنید و با بررسی دسته‌بندی آن بهترین کلمات کلیدی را انتخاب نمایید.

  • استفاده از سایت ویکی پدیا

یافتن کلمه کلیدی و دسته‌بندی مرتبط با کلمه کلیدی محصولات خود آر می‌توانید همچنین از سایت ویکی پدیا نیز استخراج کنید. برای این کار فقط کافیست در این سایت کلمه کلیدی خود را وارد کنید و کلمات مرتبط را مشاهده کنید.

  • استفاده از ابزار SEMrush

ابزار SEMrush به شما کمک می‌کند تا بدانید که رقبای شما از چه کلمه‌های کلیدی استفاده کرده و رتبه کسب کرده‌اند. مثلاً به کلمات کلیدی مرتبط با دوربین عکاسی در این افزونه توجه کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

با استفاده از روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم اکنون فهرستی از کلمات کلیدی مربوط به سایت فروشگاهی خود در اختیار دارید اما فکر می‌کنید کدام کلمات برای سایت مناسب‌ترند؟

در اینجا چهار گام را برای رسیدن به لیست بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی برای سایت شما را بیان می‌کنیم.

  • تعداد جستجو کلمه

سئو سایت فروشگاهی به عوامل متعددی وابسته است که تعداد جستجو کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است؛ بنابراین باید در انتخاب کلمه کلیدی دقت داشته باشید و کلمه‌ای را انتخاب کنید که تعداد جستجوی بیشتری در گوگل داشته است.

البته تعیین عددی مشخص برای تعداد جستجو یک کلمه کلیدی در بازه زمانی یک ماهه در گوگل خیلی میسر نیست زیرا در برخی زمینه‌ها حتی تعداد کم جستجو هم زیاد محسوب می‌شود مثلاً 100 جستجو در ماه زیاد است و برای محصولی دیگر 10.000 جستجو در ماه خیلی زیادی محسوب نمی‌شود یا حتی جستجو ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی، رخدادهای جهانی و … تغییر کند مثلاً خرید لباس‌هایی متناسب با فصل.

استفاده از ابزارهایی مانند kwfinder یا google keyword planner می‌تواند به شما در تعیین کلمات کلیدی با تعداد جستجوی بیشتر کمک کند.

  • کلمه کلیدی منطبق با محصول

شما باید از بین کلمات کلیدی که تعداد جستجوی مناسبی در گوگل داشته‌اند کلماتی را انتخاب کنید که محصول شما را به درستی توصیف کند و در صورتی که مشتری با دیدن آن کلمه وارد فروشگاه شما شد بتواند به راحتی محصول خود را پیدا کند و با محصولی خلاف انتظارش مواجه نشود. مثلاً اگر شما فروشگاه اینترنتی کاغذ دیواری دارید ممکن است در جستجوها به کلمه کلیدی «برچسب کاغذی ضخیم» هم توجه شما را جلب کند و از آن به‌عنوان کلمه کلیدی در محتواهای تولیدی خود استفاده کنید. در این حالت اگر فردی به دنبال برچسب کاغذی برای استفاده‌ی دیگری مانند برچسب کابینت یا برچسب دفتر و کتاب یا برچسب لپ‌تاپ باشد با مطلبی نامرتبط مواجه شده و به‌سرعت از سایت شما خارج می‌شود؛ بنابراین مطابقت کلمه کلیدی با محصول بسیار اهمیت دارد.

  • کلمه کلیدی تجاری

کلمات کلیدی حتی می‌توانند به شما بگویند که فردی که وارد سایت می‌شود آیا قصد خرید دارد یا فقط به دنبال کسب اطلاعات است. برای مثال کاربری که کلمه «انواع کاغذ دیواری» را جستجو می‌کند ممکن است فقط قصد دیدن انواع مدل‌های کاغذ دیواری را داشته باشد، اما در مقابل کاربری که عبارت «خرید کاغذ دیواری» یا «قیمت کاغذ دیواری» را جستجو می‌کند احتمال بیشتری دارد که قصد خرید از یک سایت فروشگاهی را داشت باشد.

ابزار SEMrush می‌تواند کلمات کلیدی اقتصادی را به شما معرفی کند و مشتریانی که قصد خرید دارند را به سایت شما هدایت کند و فروش شما را افزایش دهد.

  • سختی کلمه کلیدی

ابراز SEMrush به شما می‌گوید که میزان سختی یک کلمه کلیدی برای رسیدن به صفحه اول گوگل چقدر است. در بخش Keyword Difficulty از این ابزار می‌توانید میزان سختی یک کلمه برای کسب رتبه در گوگل را متوجه شوید. میزان سختی در بازه صفر تا 100 قرار می‌گیرد که هرچه این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد یعنی میزان سختی بیشتر است.

محاسبه قیمت سئو در وب سایتهای مختلف

سئو صفحه محصول در سایت فروشگاهی

سئو صفحه محصول در سایت فروشگاهی

برای بهینه‌سازی و سئو سایت فروشگاهی باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • تگ عنوان (Title Tag)

استفاده از عنوان‌های جذاب میزان ورود کاربران به سایت شما را افزایش می‌دهد کلماتی مانند «خرید ارزان»، «خرید با تخفیف ویژه» و … علاوه بر جذابیت بیشتر برای کاربران و افزایش نرخ CTR، تگ عنوان شما را در نتایج حاصل از جستجو عبارت‌های طولانی (Long Tail Keywords) هم نمایش می‌دهد.

  • ​​تگ توضیحات (Meta Description)

نوشتن متا دیسکریپشن جذاب برای صفحه‌های داخلی هر محصول و صفحه‌های دسته‌بندی بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به سئو داخلی (On-Page SEO) سایت محسوب می‌شود و باعث افزایش نرخ کلیک سایت (CTR) و سئو سایت فروشگاهی می‌شود.

استفاده از کلمات و عبارت‌های توصیفی جذاب مانند «ارزان‌ترین قیمت بازار»، «ارسال رایگان»، «تخفیف ویژه» و … توضیحات متا را خواندنی‌تر و مخاطب بیشتری را جذب می‌کند.

  • محتوای صفحات محصول و دسته‌بندی

سئو کردن صفحات محصول و دسته‌بندی‌ها یکی از سخت‌ترین بخش‌های سئو سایت فروشگاهی است. برای این کار شما باید بهترین محتوا با حجم مناسب بنویسید. محتوایی که حداقل 1000 کلمه دارد و طولانی‌تر هستند رتبه بهتری در گوگل کسب می‌کنند. هرچه توضیحات محصول کامل‌تر و جامع‌تر به کاربر کمک می‌کند که محصول موردنظر خود را بهتر بیابد.

شاید نوشتن بیشتر از 1000 کلمه برای همه محصولات کمی مشکل باشد پس بهتر است که محصولات و دسته‌بندی‌های اصلی را انتخاب کنید و آن‌ها را در اولویت این تولید محتوا قرار دهید.

  • کلمه کلیدی را در محتوا پخش کنید

چگالی کلمه کلیدی در محتوا بسیار مهم است بنابراین سعی کنید در یک محتوای 1000 کلمه حداقل 3 تا 5 بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. توزیع کلمه کلیدی در کل محتوا به گوگل کمک می‌کند که موضوع صفحه ما را بهتر متوجه شود. همچنین گوگل به کلمات کلیدی که در ابتدای یک محتوا می‌آید بیشتر امتیاز می‌دهد. پس به جایگاه کلمات کلیدی در محتوا هم باید دقت کنید.

  • کلمات کلیدی مترادف

شما باید از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی صفحه در متن محتوا نیز استفاده کنید.

  • آدرس صفحات

بین طول آدرس صفحه (URL) و رتبه آن در گوگل رابطه مستقیم وجود دارد در صورتی که آدرس صفحه‌ها کوتاه و شامل کلمه کلیدی باشد گوگل رتبه بهتری به آن صفحه‌ها می‌دهد.

رابطه بین طول آدرس سایت با پوزیشن سایت در گوگل

با توجه به این که در سایت‌های فروشگاهی دسته‌ها و زیر دسته‌های مختلفی وجود دارد ممکن است آدرس هر صفحه بسیار طولانی شود به نحوی که گوگل نتواند کلمه کلیدی را به خوبی تشخیص دهد؛ بنابراین بهتر است برای دسته‌بندی از دو یا نهایتاً سه کلمه استفاده کنید.

همچنین گاهی می‌توانید با حذف بخش‌های مربوط به دسته و زیر دسته به کوتاه‌تر شدن آدرس صفحه و تراکم بیشتر کلمه کلیدی کمک کنید.

  • لینک سازی داخلی

یکی دیگر از مواردی که در آدرس دهی و سئو سایت فروشگاهی حائز اهمیت است لینک سازی داخلی است. شما می‌توانید در محتواهای تولیدی به صفحه‌های مهم در سایت خود اشاره کنید و لینک سازی داخلی ایجاد کنید.

 

سئو تکنیکال سایت فروشگاهی

سئو تکنیکال سایت فروشگاهی

برای سئو تکنیکال سایت فروشگاهی ابزارهای مختلفی مانند SEMrush، ScreamingFrog و Ahrefs وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. در سئو سایت‌های فروشگاهی چند مشکل رایج وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • تعداد زیاد صفحات سایت

معمولاً سایت‌های فروشگاهی به دلیل داشتن محصولات متنوع صفحات زیادی در سایت دارند. تولید محتوا و ارائه اطلاعات برای هر کدام از محصولات به خصوص زمانی که یک محصول چند مدل مختلف دارد مشکل است و گاهی منجر به تولید صفحه‌های زیاد در سایت می‌شود که گاهی مفیدی هم نیستند.

برای رفع این مشکل آن صفحه‌هایی که محصولات معرفی شده در آن هیچ‌گونه فروشی حتی در طی سال نداشته‌اند را حذف کنید. اجازه بدهد که فضای اضافی که این صفحه‌ها اشغال کردند و سودی ندارند آزاد شود. برای اینکه بدانید هر صفحه چقدر ترافیک داشته است می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

  • محتوا تکراری

محتوا تکراری نیز یکی از مشکلات رایج در سایت‌های فروشگاهی است که می‌تواند منجر به جریمه الگوریتم پاندا گوگل برای سایت شما شود. برای رفع این مشکل باید حتماً از محتواهای یونیک استفاده کنید. استفاده از تگ‌های کنونیکال (Canonical Tags) نیز می‌تواند کارساز باشد. تگ کنونیکال صفحه‌هایی که محتوا کپی دارند یا محتوایی با تغییر بسیار کم نسبت به صفحه اصلی دارند را به گوگل معرفی می‌کند بنابراین گوگل با صفحه‌هایی که تگ کنونیکال دارند مانند یک صفحه یونیک رفتار نمی‌کند.

  • محتوا کم و ضعیف صفحات

حجم کم محتوا از دیگر مشکلات سئو سایت فروشگاهی است. با توجه به اینکه سایت‌های فروشگاهی معمولاً محصولات و صفحات زیادی دارند گاهی در تولید محتوا برای برخی صفحه‌ها کم کاری مشود و محتوایی با حجم کم یا کیفیت پایین تولید می‌شود که می‌تواند سایت فروشگاهی شما را از سایر رقبا عقب بیندازد.

تولید محتوای یونیک، طولانی‌تر و جامع‌تر باعث می‌شود که در گوگل رتبه‌ی بهتری کسب می‌کنید؛ بنابراین صفحه‌هایی که محتوای تکراری، کم حجم و ضعیف دارند را شناسایی کنید و مشکلات آن‌ها را برطرف نمایید.

  • سرعت بارگزاری پایین

مشتریان زمانی که قصد خرید محصولی را دارند، ترجیح می‌دهند با سرعت مناسبی صفحه‌های مربوط به محصولات را ببینید و بتواند محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و فرایند ثبت سفارش و پرداخت نیز سریع باشد. بسیاری از کاربران هنگامی که با سرعت پایین در سایتی مواجه می‌شوند آن را ترک می‌کنند یا خرید خود را لغو می‌نمایند.

سه عامل مهم منجر به کندی سرعت سایت فروشگاهی می‌شود که عبارتند از:

  • پلتفرم انتخابی برای فروشگاه
  • سایز و حجم بالای تصاویر محصولات
  • هاست و سرور کند

در صورتی که از پلتفرم مناسب یا افزونه‌های افزایش سرعت سایت استفاده کنید تا حد زیادی می‌توانید سرعت سایت فروشگاهی خود را افزایش دهید. همچنین با ابزارها و افزونه‌هایی وجود دارند که می‌توانند حجم تصاویر را بهینه کنند بدون اینکه کیفیت تصاویر کاهش پیدا کند. استفاده از هاست خوب که حجم ترافیک ورودی خوبی به کاربران می‌دهد و از قیمت و امنیت مناسبی برخوردار است می‌تواند در سئو سایت فروشگاهی شما کمک کننده باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم ترفندها و نکته‌هایی را در سئو سایت فروشگاهی بیان کنیم. استفاده از کلمات کلیدی، استفاده از افزونه‌ها و سایر ترفندهای گفته شده می‌تواند به شما در سئو سایت فروشگاهی‌تان کمک کند و باعث شود فروشتان چند برابر شود. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

نرم افزار حسابداری